PRODUKTGARANTI

1. Tillämplighet och giltighetstid 
Denna garanti gäller vid försäljning av nya ugnar och maskiner och ny utrustning. Normala förbrukningsvaror som t.ex. ugnselement, deglar och ringar, avtorkningsband, drivremmar, oljor och filter i maskiner omfattas inte av denna garanti. Garantin upphör att gälla tre (3) år efter leveransdagen. Avvikelser kan förekomma som t.ex. vid specialanpassade produkter eller tillämpning av industristandard, fråga alltid säljaren vad som gäller för din produkt. 

2. Säljarens ansvar 
Säljaren åtar sig att, kostnadsfritt, avhjälpa fel i produkten som förelegat vid leveransdagen. Avhjälpandet ska ske inom skälig tid från det att köparen kontaktat säljaren och ställt produkten till vårt förfogande. Vad som är skälig tid ska bedömas främst med hänsyn till felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet samt tillgång på reservdelar och verkstadskapacitet. Säljaren är ansvarig endast om köparen skriftligen underrättat denne inom skälig tid, normalt ca 10 dagar från det att felet upptäckts men senast inom 12 månader från leveransdag. 

3. Köparens rätt (om fel ej avhjälpts av säljaren) 
Om fel, för vilket säljaren ansvarar, ej avhjälpts enligt punkt 2, får köparen göra avdrag på köpeskillingen som motsvarar kostnaden för avhjälpande av felet. Innan någon åtgärd, för avhjälpande av fel, utförs måste säljaren kontaktas för godkännande. Vid fel, som ej är av ringa betydelse för köparen, äger denne rätt att häva köpet. Har köparen haft väsentlig nytta av produkten ska han/hon debiteras ett skäligt belopp för detta. 

4. Begränsning av hävningsrätt vid specialleveranser 
Köparen äger ej rätt att häva köpet, om produkten i betydande utsträckning är ändrad, speciellt anpassad för Köparen eller speciellt anskaffad för denne. 

5. Fel 
Fel utgör enligt fackmannamässig bedömning föreliggande avvikelse från normal standard. Bristfällighet i sådan produkt som kräver intrimning eller service efter leveransdagen är ej att anse som avvikelse från normal standard. För glasugnar görs även utbildning, av drift och skötsel, på plats hos kund. Garantin gäller inte: om produkten använts på annat sätt än vad som står i bruksanvisningen, om produkten ej vårdats med normal aktsamhet eller rekommendation från säljaren, om produkten byggts om eller modifierats, om annat än originaldelar monterats. 

6. Ansvarsbegränsning 
Säljarens ansvar är begränsat till ovanstående och köparen kan därför inte göra gällande andra påföljder än som ovan angivits. Garantin omfattar inte eventuella kostnader för skada, förlust genom driftstopp, vite eller andra former av skadestånd. 

7. Klagomål och tvist
Tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av dessa bestämmelser ska parterna i första hand försöka lösa genom överenskommelse. 

Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via info@cebex.se.

Om du inte är nöjd med hur vi hanterat din reklamation rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s beslut. Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. www.arn.se.

Genom att välja "Godkänn alla" ger du oss tillåtelse att samla in information om dig för olika ändamål, vilket inkluderar: Funktionalitet, Statistik och Marknadsföring