Byten och returer

Vår returpolicy kortfattat

  • Om du vill returnera en order ska du göra det inom 14 dagar efter leverans
  • Om du ändrar dig, eller om produkten du mottagit inte lever upp till dina förväntningar, ska du kontakta oss innan du returnerar varan.
  • Om inget annat överenskommits med oss, står du för returkostnaden.
  • Återbetalning sker efter att vi mottagit och godkänt returen. 

Innan du returnerar en vara måste du alltid kontakta oss.

För att din vara ska vara returberättigad måste följande krav uppfyllas:

  • Varan är oanvänd och i oskadat skick.
  • Varan returneras i sin originalförpackning, som är oskadad.
  • Varor som är specialtillverkade för dig eller som har använts omfattas inte av retur- eller bytesrätten.

Om du har frågor kan du kontakta oss.

ÅNGERRÄTT OCH RETUR

Enligt lagen om distanshandel har du ångerrätt på varor i 14 dagar från det att du fått ditt paket. Varor får inte vara hanterade i större utsträckning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion. En vara som returneras ska vara oanvänd och i originalförpackning med etiketter kvar.

Om du vill ångra ditt köp på Webbplatsen ska du meddela oss senast 14 dagar från det att du fått ditt paket. Du kan inte ångra köpet bara genom att låta bli att hämta ut paketet. 

Du måste ge oss ett tydligt besked om att du ångrat köpet - före retur måste vi alltid kontaktas. 
Telefon Cebex: 040-671 77 60 E-post: info@cebex.se 

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten till och med att Cebex åter mottagit varan. 


Du har inte ångerrätt på:
En vara med bruten försegling. Varor och produkter som specialtillverkats för köparen.

 

Kan jag byta eller returnera varor i butik som jag köpt online?

Oavsett om du gjort din beställning online eller i vår butik är du välkommen att  göra din retur i vår butik i Vintrie. Du måste ge oss ett tydligt besked om att du ångrat köpet - före retur måste vi alltid kontaktas.

Telefon Cebex: 040-671 77 60 E-post: info@cebex.se 

 

Reklamation

Reklamation av vara ska ske inom skälig tid efter att felet upptäckts. För konsumenter gäller en reklamationsfrist på tre år från mottagandet av varan, enligt konsumentköplagen. För företag rekommenderas att reklamation sker snarast möjligt, dock senast inom 10 dagar från mottagandet av varan.

Vid befogade reklamationer åtar vi oss att i första hand utföra omleverans eller reparation av varan. Om detta inte är möjligt har konsumenten rätt till prisavdrag eller att häva köpet och få köpeskillingen återbetald. Skador eller förluster som uppstår vid driftstopp eller indirekta skador ersätts inte i företagsrelationer, om inte annat avtalats. För konsumenter gäller rätt till ersättning enligt konsumentköplagen.

Tvist om varan är felaktig eller skadad kan hänskjutas till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för prövning, i de fall nämnden är behörig.

Innan material används i produktion rekommenderar vi att det provas på ett lämpligt sätt för att säkerställa dess funktionalitet och kompatibilitet.

OBS! Skicka inte varor i retur innan du har varit i kontakt med oss!

Telefon Cebex: 040-671 77 60 E-post: info@cebex.se

 

Återbetalning

Du har rätt till återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelandet och varan, om reklamationen är godkänd eller om ångerrätten är tillämpbar. 

  • Återbetalning/justering sker så snart returen är mottagen, registrerad och hanterad av vårt lager eller i butik.
  • Har du betalt med kort eller direktbetalning så sätts ersättning in på ditt konto. 
  • Har du betalt med faktura så justeras beloppet på fakturan. 
  • Vid övriga beställningar eller köp i vår fysiska butik görs återbetalning till angivet bankkonto.

Hållbara returer för en bättre framtid

På Cebex strävar vi efter att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse, även efter köpet. Ibland kan det uppstå behov av att returnera en produkt – kanske för att den inte riktigt passade in i ditt projekt eller inte motsvarade dina förväntningar. Vi hanterar gärna returer, men vi vill samtidigt ta ansvar för miljön och bidra till en hållbar framtid.

Om vi upptäcker att en produkt har använts innan den returneras, kan vi tyvärr inte godkänna returen. Vid återkommande returhantering från en och samma kund kan vi även behöva se över möjligheten att göra framtida beställningar.

Att minska antalet returer är viktigt för oss. Returhantering kräver resurser och transport, vilket både påverkar miljön och tar tid som vi hellre lägger på att förbättra vår service och våra produkter. Därför uppmuntrar vi alla våra kunder att noggrant överväga sina köp och kontakta oss om de har frågor innan de beställer.

Tack för att du hjälper oss att arbeta hållbart!

Genom att välja "Godkänn alla" ger du oss tillåtelse att samla in information om dig för olika ändamål, vilket inkluderar: Funktionalitet, Statistik och Marknadsföring